torsdag 3 juni 2010

Snart dax!

På lördag är det ju Världs-miljö-dagen och jag tänker i alla fall ta mig dit och ta mig en titt!
Att den i år sammanfaller med den enorma miljö-katastrofen utanför USAs sydkust, är väl ett tecken, om något.

På tal om Parken Zoo, så är det alltid lite dubbelt att se alla dessa "vilda" djur bakom galler. Även om jag är medveten om att det i dag nästan är nödvändigt, för att inte många arter skall utrotas helt, kan jag bli lite vemodig och fråga mig vilket alternativ som är bäst.

Det är svårt att veta hur mycket djur lider av att vara instängda i alldeles för små revir och en i praktiken helt konstgjord miljö.

I grunden är det ju vårt eget agerande som hotar arterna och istället för att försöka ändra på detta och bevara dessa bestånd, på plats, transporterar man iväg dem över hela värden och fängslar dem i burar och inhägnader.

Att stå en halv meter från en dessa imponerande rovdjur är både en glädje och sorg...


(bilden är lånad från Parken Zoos hemsida)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar