måndag 25 november 2013

Lite piss i hissen..



I mitt trapphus i Nyfors, pågick under hösten en liten följetong som i alla fall jag såg som mycket sedelärande.


En dag upptäcktes att någon/något pissat i hissen. Trots att Jag själv har kraftigt nedsatt luktsinne, kunde jag både svagt känna den typiska ammoniaklukten men fram för allt, se den stora gula fläcken i ett hörn.

(obs bilden är animerad)

Jag antar att ett antal engagerade grannar ringde hyresvärden för strax var Graflunds där och postade skyltar om sanitär olägenhet och ansvar osv. Helt i sin ordning. Inte ens jag tycker att det är ett bra prejudikat att sätta...  ;-)



Men sedan började finger pekandet. Det första kapitlet var väntat:

”Det är förstås de där XXXX invandrarna som....”

Stod det nu klottrat på Graflunds lappar i ett hörn av någon som tydligen ville vara anonym...



Några dagar senare kunde man i stället läsa:

Det vet man ju att det är tonåringarna som bara super och...”



Detta avlöstes ett par dar senare  av:

”De är ju djurägarna med sina jävla hundar som pissar i..”


Vilket fortsatte i polemik då hundägare tydligen inte tar lika mycket skit som andra.

Tillslut tröttnade i alla fall jag och tog ner lapparna & ingen har,vad jag vet, pissat i hissen sen dess.



Och hur det än var med skuldfrågan så säger denna helt sanna historia nog mer om de som skrev på lapparna än de som utpekades. Jag har till exempel haft invandrargrannar som varit så oroliga att deras barn skulle få skulden för piss i hissen att de stått & skurat någon annans piss. Själv brukar jag när tillfälle ges plocka upp pappersskräp från hissen in till sopsorteringen när jag ändå åker hiss i en eller annan riktning. Gemensamhet betyder ett delat ansvar i min bok..



Solen skiner!



/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar