(En tredelad reflektion på det pågående varumärkesarbetet för Eskilstuna som kommun, som skall presenteras nästa vecka.)
Del 1. Vilka är
egentligen med på tåget?
eller
”..och va-ända ini helvete e en varumärkesplattform för nått?”
När
jag först fick höra om arbetet med att ta fram en varumärkesplattform för
Eskilstuna så satte jag omedelbart igång med att hämta in all information jag
kunde hitta. I en sammanfattning av
arbetet säger Eva Norberg, kommunikationsdirektör, Eskilstuna kommun, bland
annat -
”En
varumärkesplattform för en plats måste bygga på invånarnas egen bild av
platsen. Eskilstunaborna
är de viktigaste bärarna av varumärket Eskilstuna och de måste känna igen sig i en
varumärkesplattform”
Och
häri ligger ett av problemen i denna process. För mig, med ett arbetsliv inom
kommunikation och opinionsbildning var det självklart både spännande och en
positiv överraskning, men för de mer än 90.000 Eskilstunabor som inte jobbar
med marknadsföring varje dag, var det uppenbarligen inte alls lika självklart.
Bara
ordet varumärkesplattform är som ett
rött skynke framför en tjur och många kände redan där att det gick över deras
huvuden och indignationen var omedelbar. För de få som hört talas om det, vill
säga. För frågar man folk på stan(har gjort det) så vet majoriteten inte ens
vad jag snackar om!
För.
I
detta lilla citat ligger både svaret och den största utmaningen - Om man inte
kan få våra hundra tusen invånare att engagera sig, identifiera sig med och
föra ut det nya Eskilstuna, så finns det inget varumärke. I alla fall inget varumärke som kan bygga en
positivare bild av stan.
Nu
är ju inte folket inom kommunen som jobbar med dessa frågor idioter, utan
säkerligen mycket medvetna om att den stora utmaningen är att få med alla på
tåget. Under
arbetets gång har man konsekvent jobbat med workshops, intervjuer och sociala
media där man bjudit in oss andra till dialog med blandat resultat. Tyvärr är det en mycket begränsad del av oss
Eskilstunabor som tagit dessa möjligheter att påverka och detta är faktiskt
inte vårt fel!
För.
Det
räcker inte med att bjuda in oss, att bara ge oss en chans att påverka. Det ger en
falsk bild av engagemang och ser säkert bra ut i alla pressreleaser men har
mycket begränsat värde.
Har
man åtagit sig en såpass omvälvande process som ska komma att påverka oss alla för
en lååång tid framöver, då har man också ETT ANSVAR för att faktiskt engagera
var och en av de 100.000 invånarna. För först genom äkta engagemang och aktiv
handling kommer vi andra att borda tåget.
Detta
är den riktigt stora utmaningen.
I
morgon kommer nästa del:
Mörka
moln över Eskilstuna™ ..?
Del 2. Och vart tog
miljön vägen?
/micke
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar