onsdag 13 november 2013

MÖRKA MOLN ÖVER ESKILSTUNA™ ..?



(En tredelad reflektion på det pågående varumärkesarbetet för Eskilstuna som kommun, som skall presenteras nästa vecka.)

 Del 1. Vilka är egentligen med på tåget?

eller   
”..och va-ända ini helvete e en varumärkesplattform för nått?” 

När jag först fick höra om arbetet med att ta fram en varumärkesplattform för Eskilstuna så satte jag omedelbart igång med att hämta in all information jag kunde hitta.  I en sammanfattning av arbetet säger Eva Norberg, kommunikationsdirektör, Eskilstuna kommun, bland annat -
 
”En varumärkesplattform för en plats måste bygga på invånarnas egen bild av platsen. Eskilstunaborna är de viktigaste bärarna av varumärket Eskilstuna och de måste känna igen sig i en varumärkesplattform”



Och häri ligger ett av problemen i denna process. För mig, med ett arbetsliv inom kommunikation och opinionsbildning var det självklart både spännande och en positiv överraskning, men för de mer än 90.000 Eskilstunabor som inte jobbar med marknadsföring varje dag, var det uppenbarligen inte alls lika självklart.



Bara ordet varumärkesplattform är som ett rött skynke framför en tjur och många kände redan där att det gick över deras huvuden och indignationen var omedelbar. För de få som hört talas om det, vill säga. För frågar man folk på stan(har gjort det) så vet majoriteten inte ens vad jag snackar om!



För.

I detta lilla citat ligger både svaret och den största utmaningen - Om man inte kan få våra hundra tusen invånare att engagera sig, identifiera sig med och föra ut det nya Eskilstuna, så finns det inget varumärke.  I alla fall inget varumärke som kan bygga en positivare bild av stan.


Nu är ju inte folket inom kommunen som jobbar med dessa frågor idioter, utan säkerligen mycket medvetna om att den stora utmaningen är att få med alla på tåget. Under arbetets gång har man konsekvent jobbat med workshops, intervjuer och sociala media där man bjudit in oss andra till dialog med blandat resultat.  Tyvärr är det en mycket begränsad del av oss Eskilstunabor som tagit dessa möjligheter att påverka och detta är faktiskt inte vårt fel!


För.

Det räcker inte med att bjuda in oss, att bara ge oss en chans att påverka. Det ger en falsk bild av engagemang och ser säkert bra ut i alla pressreleaser men har mycket begränsat värde.



Har man åtagit sig en såpass omvälvande process som ska komma att påverka oss alla för en lååång tid framöver, då har man också ETT ANSVAR för att faktiskt engagera var och en av de 100.000 invånarna. För först genom äkta engagemang och aktiv handling kommer vi andra att borda tåget.

Detta är den riktigt stora utmaningen.



I morgon kommer nästa del:
Mörka moln över Eskilstuna ..?  
Del 2. Och vart tog miljön vägen?

/micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar