torsdag 14 november 2013

Mörka moln över Eskilstuna™ ..? Del 2. Vart tog miljön vägen?

Mörka moln över Eskilstuna™ ..? 
Del 2. Vart tog miljön vägen?


Jag sitter o tittar på en bild av det ”begreppsmoln” som ligger uppe på kommunens varumärkessite. Och det som genast slår mig är den totala avsaknaden av ett enda ord som refererar till miljö! Eskilstuna prisades ju senast förra året för sitt stora miljöarbete & visserligen nämns miljön i en del av de intervjuer som gjorts men det jag tycker borde vare den självklara sälj-pitchen ligger långt bak i ordflödet. Och uppenbarligen utanför folks medvetande då de uppmanas ordassociera till Eskilstuna som nytt varumärke..

Och detta beror ju till stor del på klyftan mellan Eskilstuna kommuns konsekventa miljöarbete med sopsorteringsmaskiner, naturgasbussar & interna miljöpolicy och hur vanligt folk agerar och ser på sig själva. Häromdan skrev jag om vårt soprum där Graflunds bara lämnat kvar EN enda liten soptunna för matavfall(till mer än hundra hushåll). Som dessutom sällan fylls på en hel vecka! Istället står det rad up på rad med containerstora tunnor för ”brännbart” vilket i mitt kvarter innebär ALLT avfall i en enda röra. 

Hur kommer det sig att i en kommun som så länge jobbat mot miljövänlighet, är det ännu få som ens bryr sig om att sortera sina egna sopor? Jo, jag vet att pås-sorteringssystemet är i gång, men bara i de villaområden jag antar att Eskilstuna kommuns beslutsfattare själva bor i och inte i de stora bostadsområden där majoriteten av oss bor!
 


Om man bara skulle bygga Eskilstunas nya profil på ett enda begrepp så borde det vara miljön. Och målet borde vara att engagera alla 100.000 invånare och att få oss att förändra synen på oss själva.

För om det är framtidstro man vill skapa så finns inget som kommer att kunna samla kraft och momentum som miljön. På måndagens presentation av det nya varumärket Eskilstuna™ hoppas jag att det är precis detta kommunens varumärkesarbete kommit fram till.

/M


I morgon kommer sista delen av:
Mörka moln över Eskilstuna™ ..? 
Del 3. 100.000 PR-konsulter kan inte ha fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar