söndag 5 juli 2009

Del 4: Sveriges dummaste grannar?

Har jag Sveriges dummaste grannar?

Vad är så svårt med att sortera lite sopor i tydligt uppmärkta kärl, se till att separera matavfallet i en grön påse och att behöva tillbringa kanske 5 minuter i ett soprum per vecka?
Vad är så svårt att förstå?

Och svaret är ju självklart - ingenting!!
Det är ju så att det, i de flesta fall, inte handlar om dumhet utan snarare en kombination av okunskap, dålig eller direkt motsägande information, brist på engagemang och en känsla av att komma undan med det.

Man vänjer sig lätt vid bekvämlighet och om man hela tiden slipper konsekvenserna, krävs det ju att man har ett eget engagemang för att orka lägga den lilla extratid det kräver.
Sen finns det ju folk som man mycket lätt kan ha överseende med, några är gamla, några är sjuka, några har sin första egna lägenhet och kämpar för fullt med att lära sig laga mat eller att inte tvätta ill-röda strumpor med vit-tvätten!

Som jag skrev i inledningen av denna serie, så gillar jag mina grannar och ALLA jag träffat är respektfulla, trevliga och hjälpsamma. Jag bor i en stadsdel som har ett helt oförtjänt rykte.
Men på något sätt har just denna del av vardagen klickat, lagts åt sidan och behöver förbättras.
Med bra information, ett gemensamt engagemang och bra konsekvenser blir vi alla en del av det ansvar vi har för varandra!
För vår framtid!


I början av veckan kommer nästa del - Del 5: Graflunds - Damen med stekpannan!
(Svaret på den senaste frågan var att en plastpåse brinner fort! Att det oxå bidrar till växthuseffekten är en sanning med modifikation, då det måste ställas i relation till vad de alternativ som finns i dag har för konsekvenser på miljön.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar