söndag 12 juli 2009

Del 6 - Eskilstuna den Stolta skräpstaden!

Eskilstuna och vi Eskilstunabor har mycket att vara stolta för!

Vi har fantastiskt fina stadsområden som den Gamla staden, Rademacher-smedjorna och min favorit, hela parkområdet runt ån. Det finns en hel del att uppleva som Parken Zoo, ett mycket fint Konstmuseum, Vattenpalats, nattliv och mängder av natur fylld med djur o växter, bär, svamp och vackra badplatser.
I min del av staden, Nyfors, har man precis byggt om hela huvudgatan och gjort den till en enda stor lekplats och att anpassa en hel stadsdel utifrån barns behov är, för mig, värd all respekt!

Jag gillar Nyfors skarpt, om man nu ska bo i stan. På min gård är man dock dåliga på att sortera sopor. Man kan säga att man gömmer sig bakom anonymiteten i ett stort bostadsområde. Vissa är slappa, vissa vet inte riktigt, vissa är för stressade. I ett större sammanhang ser man inte riktigt konsekvenserna. Dessutom har man fått för mycket eller för lite information, fått den vid fel tillfällen eller direkt dålig sådan.
Den här gården har fått stå som exempel, jag bor här, men det ser säker illa ut på många ställen.
Och Vi kan alla bli bättre!

I arbetet med den här serien har jag även synat mig själv och även om jag är en sopsorterare av stora mått, är jag inkonsekvent när det gäller andra saker. Jag släpar runt med alldeles för mycket plastpåsar, kunde vara mer sparsam med vatten och åker alldeles för mycket bil.

Sanningen är att vi alla kan göra mer och ta ett större ansvar för vår gemensamma framtid än vi gör just nu. Det behöver inte vara jobbigare och ta mer tid men om det är det så är det också något vi måste acceptera för att säkra en bra framtid. Hur vill vi egentligen ha det??

Vi är tydligen ärade med ett gäng folkvalda som gärna ställer upp för oss i miljöhänseende. Sveriges 5:e miljövänligaste stad! DET är inte illa!

Eskilstuna Energi och Miljö håller sakta på att göra Eskilstuna till Sveriges biogas-centrum. Till många bilförares förtvivlan, har de införts bilfria dagar och trafiken har lagts om för att långsamt tvinga trafiken ut från stan.



Och det är väl bra att vi har politiker som agerar för vårt eget bästa? Det kan ju vara därför som vi valt dem!? MEN det finns en fara med att ta över individens ansvar. Precis som när Graflunds skickar ner fastighetsvärdarna att städa upp efter vår egen ansvarlöshet i soprummet, tar kommunen över vårt individuella ansvar i det större sammanhanget. Faran är att vi kan tappa vårt engagemang om vi inte känner oss delaktiga i att skapa en bättre stad.

Det är så enkelt!

- Det handlar inte bara om kunskap och att man gör det. Det måste också handla om ansvar, gemenskap och varje individs självbild. Där har Eskilstuna kommun, Graflunds, Eskilstuna Energi och Miljö och vi alla som bor här, en bit kvar!


Tack för ordet!


/SG


1 kommentar:

  1. Hej, skitgrisen!

    Soprummen i Fröslunda ser likadana ut ska du veta, så ni är inte ensamma i Nyfors, kolla gärna min blogg, med nytagen bild på ett soprum, just idag.

    http://eskilstunaliv.blogspot.com/

    Ha det!

    eskilstunaliv

    SvaraRadera