onsdag 8 juli 2009

Del 5: Graflunds i Eskilstuna - eller kvinnan med stekpannan

Ja, ni kanske minns historien, om den gamla damen som blev ertappad och bötfälld, när hon försökte slänga en gammal stekpanna i en återvinnings-container !?


I den här historien är det istället fastighetsvärden, Graflunds som står med stekpanna i handen och byxorna nere! De är nämligen ansvariga gentemot Eskilstuna Energi till att leverera en acceptabel "produkt". Om de inte levererar, kan EEM vägra hämtning eller ålägga straffavgifter(böter)! Så det är inte SÅ konstigt att stackars Fastighetskötar-Tero/Jan-Åke/Roger får tillbringa mornarna i soprummet med att städa efter oss....
Jag tror säkert alla på Graflunds som sett det här, är trötta på problemet och anser att de gjort allt de kan för att få det att fungera. I stället skyller de på hyresgästomsättning och jag vet inte vad. I senaste numret av den fina tidningen "På G" ägnar de flera sidor åt återvinnings tips och gör goda försök att personisera Graflunds som företag(vi i företagledningen har varit på kurs). Men ändå misslyckas vår polare G. att få folk att skärpa till sig!

Återstår då att fylla alla ytor med lappar! Lappar, lappar, lappar!

Nu är lappar mest effektiva om budskapet är tydligt och direkt gynnar/missgynnar mottagaren. En affisch för en artist du gillar funkar - en affisch för en artist du inte har hört talas om funkar inte alls. Det är ett sätt att nå en specifik målgrupp med ett budskap som i sig är gynnande. Att få kunskap man vill ha. Eller ett hot. "Varning för hunden!". Men att hota hyresgästena funkar inte ihop med G. moderna affärsmodell. Är oftast inte så bra heller. ..

Annat exempel: För ett tag sedan satt det lappar uppe om att det skulle städas i garaget. Städning + tid. När det var dax så stod fortfarande en tredjedel av bilarna kvar i garaget! Jag antar att G. ville att vi skulle köra ut bilarna så att de skulle komma åt att städa, effektivt. Men det uppfattades inte. Man måste vara tydlig och tala om vad man vill ska hända.
En fungerande lapp hade bett hyresgästerna att utrymma garaget mellan vissa tider så att deras parkeringsplats kunde bli städad. Tydlighet. Egennytta.

Så vad behöver Graflunds göra?
Hur kan Eskilstuna Energi och Miljö slippa onödigt arbete?
Vad behöver göras för att vi hyresgäster ska vilja ta ett eget ansvar?


Detta och mer till helgen i den avslutande delen av sommarens följetong i miljö-miljö:
Del 6: Eskilstuna den stolta skräpstaden

( I övrigt är jag mycket nöjd med graflunds. Jag har alltid fått snabb hjälp då jag behövt det och trevligt bemötande.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar