tisdag 26 april 2011

Lite kärnkraft och lite mer tågtrafik

I dag sker en stor demonstration mot Kärnkraften, i stockholm, Sergels torg mellan 18 o 19, så e ni där kan ni ju gå ner o lyssna på Stefan Sundström och Anita Goldman.

Själv blir det inget mer tågande idag och på tal om det så har jag nu återupptagit bekantskapen med detta färdmedel, då jag börjat nytt jobb en bit bort och jo på en vecka har tåget varit sammanlagt mer än 1 o en halv timme(på en tre mils resa!), jag har tvingats klättra kring på banvallen för att byta efter ett elavbrott och en avgång ställdes bara in?!
Men jag är en ganska tålmodig typ så jag tar sånt me jämnmod.

Däremot är man lite oroad över framtiden för tåget. Det skall nu tas nästa steg i utförsäljningen av vårt transportnät och när tom den avgående/sparkade Adelsson kallar regeringen för ideoter, kan det ju verka som om man har all anledning att oroa sig...

Låt mig gissa; inledningsvis går de stora riskkapitalbolagen och de enorma Europeiska aktörerna in och slåss om de bästa sträckorna, helt plötsligt går det tåg när som helst och du kan ta tåget till grannen även om du bor i Svappavaara. Men efter en inledande kanonad av alternativ, tunnas utbudet ur allt mer och kvar står SJ att ta hand om de mindre lönsamma sträckorna. Fast då utan resurserna från de lönsamma sträckorna som då är privata. Undrar vem som ska skjuta till det som fattas då? Vem som ska stå för de stora investeringarna i underhåll och landsbygd?

Eller hur?
/M

ps
Dagens kurre - Vad Maud påstår för de som vill veta...
ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar